Kontakt

Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 1
ul. Okulickiego 2
32-800 Brzesko
tel. 14 6863200   fax. 14 6863837
 
                      Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  
 

#zostań w domu - Jak rozwinąć skrzydła i dokonać właściwego wyboru?

 

Drodzy ósmoklasiści!

Ostatnie tygodnie pokazały, że nasze plany na przyszłość mogą  się skomplikować,  wtedy należy je poddać głębszej analizie i zmodyfikować. Planować jednak trzeba, a przede wszystkim nauczyć się wyznaczać własne cele i konsekwentnie je realizować. Wtedy czujemy satysfakcję i wzrasta poczucie własnej wartości. Wtedy też" Idziemy przez życie z podniesionym czołem, a nie podniesionym nosem", jak powiedziała Magdalena Samozwaniec. Z podniesionym czołem idzie ktoś, kto zna swoją wartość oraz swoje możliwości. Zna siebie.

Przed wyborem kolejnej ścieżki , warto zadać sobie parę pytań "kim jestem?", "czego oczekuję?", "jaki jestem?, "jakie są moje mocne i słabe strony?". Wtedy też istnieje duże prawdopodobieństwo, że w nowej sytuacji lepiej się odnajdziemy i nasze wybory będą bardziej trafione.

Proponuję więc, aby osoby, które szczególnie mają problem z odpowiedzią na powyższe pytania, przed podjęciem tak ważnej decyzji, jaką jest wybór szkoły wykonały parę ćwiczeń, celem poznania własnej osoby i zwiększenia samoświadomości potrzebnej przy podejmowaniu decyzji.

Dokonaj samooceny

Poziom swojej samooceny określamy na poziomie dwóch czynników, własnych doświadczeń i opinii innych ludzi o nas.

Kiedy budujemy informacje o sobie mamy tendencję do przeceniania lub niedoceniania swoich możliwości. Skutkiem zaniżonej samooceny jest ograniczenie naszej aktywności, w rezultacie człowiek osiąga mniej niż mógłby osiągnąć.

Napisz co najmniej 10 zdań zaczynających się od słowa „jestem”. W uzupełnieniu pomogą Ci wypisane poniżej cechy.

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem……………………………………………………………………………………

Jestem …………………………………………………………………………...............

Mów dobrze o swoich cechach!

Moje cechy: akceptowanie odmiennych poglądów.. ambicja.. asertywność ..chęć pomagania innym ..cierpliwość ..dążenie do celu.. dociekliwość.. dokładność i precyzja.. komunikatywność.. konsekwencja w działaniu.. kreatywność.. logiczne wnioskowanie.. lojalność ..łagodność.. obowiązkowość.. odpowiedzialność ..odwaga.. okazywanie szacunku innym ..opanowanie.. operatywność ..opiekuńczość ..otwartość ..pewność siebie.. poczucie humoru.. porządek i czystość ..pracowitość.. praktyczność ..prawdomówność ..przedsiębiorczość..przewodzenie w grupie ..punktualność ..racjonalne gospodarowanie pieniędzmi.. radzenie sobie ze stresem.. rozumienie potrzeb innych.. rzetelność ..serdeczność.. skuteczne przekonywanie... spokój i opanowanie ..spostrzegawczość ..stanowczość ..staranność.. sumienność.. swoboda podczas wystąpień publicznych.. szybka adaptacja.. szybkie podejmowanie decyzji.. tolerancja.. troskliwość..uczciwość.. uczynność ..umiejętność pracy w grupie.. uważne słuchanie.. wnikliwa obserwacja.. wrażliwość..wyobraźnia.. wytrwałość i upór.. zaangażowanie.. zdecydowanie w podejmowaniu decyzji.. zdyscyplinowanie..

Pamiętaj!  ”Inni widzą cię tak, jak sam siebie widzisz”.

Podane poniżej zestawy ćwiczeń pomogą Ci odkryć swoje zasoby. Jedne z nich wykonasz sprawnie i szybko, inne  będą trwać nieco dłużej. Zacznij od tego, które wydaje Ci się najciekawsze lub najprostsze. Pozwolą Ci one popatrzeć na siebie z dystansu.

 

ĆWICZENIE 1

CO MÓWIĄ CI TWOJE ZADANIA?

Do tego ćwiczenia będziesz potrzebować:

  • około 20 małych karteczek,
  • miejsca do pracy (może to być puste biurko, stół lub podłoga),
  • długopis.

Na małych karteczkach wypisz swoje obowiązki i zadania, które wykonujesz praca/nauka (na jednej karteczce jedno zadanie). Rozłóż karteczki na pustym blacie lub podłodze. Podziel je na dwie kategorie:

1. obowiązki, które lubisz i sprawiają Ci przyjemność, wykonujesz je z zaangażowaniem,

2. obowiązki, których nie lubisz i bardzo się do nich zmuszasz.

Może się okazać, że niektóre z Twoich obowiązków ciężko przyporządkować do konkretnej grupy. Stwórz wtedy trzecią: Trudno powiedzieć.

Zostaw na stole tylko te karteczki, które zaliczyłeś/aś do grupy pierwszej. Przeczytaj je raz jeszcze.

Odpowiedz na poniższe pytania:

· Jakie umiejętności wykorzystujesz podczas wykonywania tych obowiązków?

· W jaki sposób i kiedy nauczyłaś/eś się robić te rzeczy tak dobrze?

· Co sprawia Ci największą przyjemność w wykonywaniu tych zdań?

· Jakie cechy Twojego charakteru ujawniają się podczas wykonywania tych obowiązków?

- Co dobrego na temat Twojej pracy/nauki mówią inni? (koledzy/koleżanki, rodzice, nauczyciele, rodzina, znajomi przełożeni)

 

ĆWICZENIE 2

INNI O TWOICH ZASOBACH

Do tego ćwiczenia będziesz potrzebować:

  • kartkę
  • długopis

Zastanów się z kim ostatnio (lub w niedalekiej przeszłości) intensywnie współpracowałaś/eś? Kto miał okazję obserwować Cię podczas pracy/nauki? Mogła to być praca związana z organizacją jakiegoś przedsięwzięcia w życiu prywatnym, bądź związanym z Twoją pasją. Wypisz imiona tych osób na kartce.

Spośród osób, które przyszły Ci do głowy wybierz te, na których opinii by Ci najbardziej zależało i nie obawiasz się ich zapytać o ich zdanie na temat Twojej pracy/nauki. Z doświadczenia wiem, że najlepiej poprosić o odpowiedzi na piśmie. Dajesz wtedy czas na zastanowienie się oraz przestrzeń do znalezienia odpowiedniej ilości czasu na odpowiedź na Twoje pytania. Swoją prośbę możesz uzasadnić tym, że aktualnie pracujesz nad rozwojem swoich kompetencji z ukierunkowaniem na mocne strony i będziesz wdzięczny/a za poświęcony czas i odpowiedź na poniższe pytania:

PROPONOWANE PYTANIA:

-  Co najbardziej cenisz we współpracy ze mną?

-  Jakie umiejętności, według Ciebie, wykorzystuję najczęściej w pracy/nauce?

-  Jakie są, Twoim zdaniem, moje mocne strony?

-  W jakiej sytuacji dobrze Ci się ze mną współpracowało?

-  W jakim zawodzie mnie widzisz i dlaczego?

 

ĆWICZENIE 3

WYZWANIE – PRÓBOWANIE

Żeby odkryć zasoby, o których do tej pory nie miało się pojęcia, czasami trzeba wypuścić się w nieznane. Ćwiczenie to warto wykonywać co najmniej przez tydzień, ale możesz z tego uczynić wyzwanie na dłuższy okres czasu. Każdego dnia postaraj się zrobić coś, czego nie robiłaś/eś do tej pory. Może jest coś, czego od zawsze chciałaś/eś spróbować? Zrób listę takich rzeczy i zacznij, małymi krokami, je realizować. Zjedz coś, czego jeszcze nie próbowałaś/eś, odwiedź nieznane Ci miejsce w Twoim mieście (oczywiście z zachowaniem środków ostrożności), zapisz się na warsztaty lub kurs online, spróbuj nowego sportu...

KAŻDEGO DNIA ODPOWIEDZ SOBIE NA PONIŻSZE PYTANIA:

· Czego dowiedziałaś/eś się o sobie z tego doświadczenia?

· Czy Ci się podobało? Czy chciałabyś/chciałbyś robić tego więcej?

· Czego nowego się nauczyłaś/eś?

 

ĆWICZENIE 4

DZIENNIK ZASOBÓW

Do tego ćwiczenia będziesz potrzebować:

  • specjalnie przeznaczony do tego zeszyt/plik w komputerze (wszystko zależy od tego, gdzie lubisz pisać, ja preferuję zeszyt),
  • długopisy, kolorowe mazaki.

Stwórz dziennik, w którym codziennie będziesz odpowiadać pisemnie. Koniecznie weź pod uwagę cały dzień, nawet niewielkie sprawy. Może poradziłeś/aś sobie lepiej niż zwykle z jakąś sytuacją lub osobą, z którą Ci trudno w kontakcie? Może komuś pomogłeś/aś? Może czegoś nowego się nauczyłeś/aś? Zwróć uwagę na to, co już doskonale o sobie wiesz, a co dla Ciebie zaskakujące.

PYTANIA POMOCNICZE:

- Czego dobrego się o sobie dzisiaj dowiedziałaś/ eś?

- Z czego jestem dumna/y?

- Jakie moje zasoby się dzisiaj ujawniły? W jakich sytuacjach?

Co jakiś czas zerknij na poprzednie dni i zobacz co się zmienia. Dziennik przydaje się także w chwilach kryzysu, by przypomnieć sobie o własnych mocnych stronach.

Kiedy już odkryjesz, jakie masz predyspozycje i zasoby, pracuj nad nimi. To pozwoli Ci się wyróżnić, stać w jakiejś dziedzinie ekspertem. Nie żałuj na to czasu!

 

Jeśli już wykonałeś/a proponowane zadania, to ponownie zapoznaj się z ofertą szkoły, w której zamierzasz się uczyć z uwzględnieniem informacji, jakie uzyskałaś/eś o sobie w toku wykonanych ćwiczeń.

 

Z życzeniami samych dobrych wyborów

Doradca zawodowy LO

Login - tylko zarejestrowani

  Kontakt

 tel. 14 6863200
 fax. 14 6863837


 Email : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Projekt: Gabriela Aleksiewicz

Ankara Escort istanbul Escort Malatya Escort Adana Escort Bursa Escort Gaziantep Escort izmir Escort kızılay Escort Ankara Rus Escort Eskişehir Escort Eryaman Escort